ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΛΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ 2024-2025
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΔ’ ΛΕΜΕΣΟΥ-ΜΕΣΑ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ
Από το Κεντρικό Μαθητικό Συμβούλιο
Βασικές Αρχές Συμπεριφοράς
Τα πρώτα θεμέλια των ορίων και των κανόνων συμπεριφοράς τίθενται από την οικογένεια από την πρώτη βρεφική ηλικία, προσφέροντας στο παιδί έναν ασφαλή χώρο για να αναπτύξει δεξιότητες ζωής και να διαμορφώσει την προσωπικότητά του.
Το σχολείο, ως επόμενο σημαντικό περιβάλλον κοινωνικοποίησης, διευρύνει αυτή τη μάθηση, εισάγοντας το παιδί σε ένα σύστημα κανόνων που υποστηρίζει την αρμονική ένταξή του στην ευρύτερη κοινωνία. Μέσα από την καθημερινή αλληλεπίδραση και τη συνεργασία, οι μαθητές μαθαίνουν να χτίζουν σχέσεις σεβασμού και συνεργασίας.
Για την ομαλή ένταξη και πρόοδο στο κοινωνικό περιβάλλον, τα παιδιά καλούνται να αναπτύξουν βασικές ικανότητες και δεξιότητες ζωής. Συγκεκριμένα, τα παιδιά πρέπει:
- Να καλλιεργούν αυτοέλεγχο και αυτοκριτική ώστε να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα και τις πράξεις τους.
- Να σέβονται τον εαυτό τους και τους άλλους, αποδεχόμενα τη διαφορετικότητα και τις απόψεις των γύρω τους.
- Να συνεργάζονται με σεβασμό και κατανόηση, συνεισφέροντας σε ομαδικές δραστηριότητες με στόχο τη βελτίωση του σχολικού, κοινωνικού και ευρύτερου περιβάλλοντος.
- Να συμμετέχουν ενεργά σε κοινές προσπάθειες, ενισχύοντας το αίσθημα της προσφοράς στην τάξη, το σχολείο, τη γειτονιά, την κοινότητα και τη χώρα.
Στοχεύουμε να διαμορφώσουμε άτομα που επιδεικνύουν αυτοπειθαρχία και υπευθυνότητα, πολίτες που νοιάζονται για το κοινό καλό και, πάνω απ’ όλα, ευτυχισμένα.
Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ
- Φροντίζω να έρχομαι έγκαιρα στο σχολείο, καθαρός/ή, περιποιημένος/η, και με τη στολή μου τακτοποιημένη, δείχνοντας σεβασμό στους ανθρώπους γύρω μου.
- Αφήνω τη σχολική μου τσάντα στην αίθουσα της τάξης μου και εκτελώ τα καθήκοντα που μου έχουν ανατεθεί από τον δάσκαλο/τη δασκάλα με υπευθυνότητα. Στη συνέχεια, ετοιμάζω τα βιβλία μου και κατευθύνομαι στην αυλή.
- Μπαίνω στην τάξη με τη συνοδεία του δάσκαλου/της δασκάλας, όταν χτυπήσει το κουδούνι, έτοιμος/η να ξεκινήσω το μάθημα με συγκέντρωση και προσοχή.
- Εκτελώ με συνέπεια και αφοσίωση τις κατ’ οίκον εργασίες που μου αναθέτει ο δάσκαλός/η δασκάλα μου, κατανοώντας ότι συμβάλλουν στην πρόοδο μου.
- Στην τσάντα μου έχω μόνο τα βιβλία και τα τετράδια για τα μαθήματα της ημέρας, διατηρώντας την οργανωμένη και χωρίς περιττά αντικείμενα.
- Φέρνω πάντα όλα τα απαραίτητα υλικά και μέσα που χρειάζομαι για τα μαθήματα, όπως Φυσικές Επιστήμες, Σχεδιασμός και Τεχνολογία, Αγωγή Υγείας, Τέχνη, Φυσική Αγωγή και Μουσική.
- Διατηρώ όλα τα τετράδια και τα βιβλία μου καθαρά, τακτοποιημένα και σε καλή κατάσταση, δείχνοντας προσοχή και σεβασμό προς τα σχολικά μου υλικά.
ΟΙ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ/ΣΥΜΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΜΟΥ ΚΙ ΕΓΩ
- Σέβομαι τα συναισθήματα, τις ανάγκες και τα δικαιώματα όλων των συμμαθητών/συμμαθητριών μου, δείχνοντας ενσυναίσθηση και κατανόηση σε κάθε περίσταση.
- Αποφεύγω να τους πληγώνω με τα λόγια ή τις πράξεις μου, και προσπαθώ να είμαι ευγενικός/ή και προσεκτικός/ή στην επικοινωνία μου, ώστε όλοι να αισθάνονται ασφαλείς και αποδεκτοί.
- Αποδέχομαι όλους τους συμμαθητές/συμμαθήτριές μου ανεξάρτητα από τη διαφορετικότητά τους ή τις απόψεις τους.
- Συνεργάζομαι αρμονικά με τα παιδιά της ομάδας μου και φροντίζω να στηρίζω και να ενθαρρύνω κάθε μέλος της τάξης και του σχολείου μου.
- Στο παιχνίδι δέχομαι με χαρά τη νίκη αλλά και την ήττα, μαθαίνοντας να διαχειρίζομαι με υγιή τρόπο τα συναισθήματά μου και να απολαμβάνω τη συμμετοχή.
- Λύνω τις διαφορές μου με ήρεμο διάλογο και προσπαθώ πάντα να κατανοήσω την πλευρά του άλλου. Αποφεύγω τις φωνές, τις άσχημες εκφράσεις και τις χειρονομίες.
- Είμαι ειλικρινής απέναντι σε όλους, αναγνωρίζοντας ότι η ειλικρίνεια χτίζει εμπιστοσύνη και δημιουργεί υγιείς σχέσεις.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ, ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
• Συμμετέχω ενεργά και με ενδιαφέρον στο μάθημα, καταβάλλοντας την καλύτερη προσπάθεια για να κατανοήσω και να εμπλακώ στις συζητήσεις και τις δραστηριότητες.
• Συνεργάζομαι με σεβασμό και ευγένεια τόσο με τους δασκάλους όσο και με τους συμμαθητές μου, συνεισφέροντας θετικά στην ομάδα και δημιουργώντας ένα κλίμα αλληλεγγύης και κατανόησης.
• Όταν συνεργάζομαι σε ομάδα, μιλάω χαμηλόφωνα και φροντίζω να ακούω προσεκτικά, ώστε όλοι να έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν και να ακουστούν.
• Μετακινούμαι μέσα στην τάξη μόνο όταν είναι απαραίτητο, προσπαθώντας να είμαι όσο πιο ήσυχος/η γίνεται, ώστε να μην διαταράσσω το μάθημα.
• Φροντίζω να έχω πάντα όσα χρειάζομαι για το μάθημα προετοιμασμένα, ώστε να αποφεύγω περιττές κινήσεις, όπως το να σηκώνομαι για να ξύσω τα μολύβια μου κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
• Εκφράζω τη γνώμη μου αφού ζητήσω και πάρω τον λόγο, σεβόμενος/η τον συνομιλητή μου και τις διαδικασίες της συζήτησης στην τάξη.
• Ακούω με προσοχή όταν μιλά κάποιος άλλος και αποφεύγω να τον διακόπτω, δείχνοντας σεβασμό προς τη διαδικασία και τους συνομιλητές μου.
• Διατηρώ καθαρά τα θρανία, τα έπιπλα και τους τοίχους της τάξης, προσέχοντας να μην καταστρέφω τον χώρο που μοιράζομαι με τους συμμαθητές/συμμαθήτριές μου.
• Στο διάλειμμα, βγαίνω από την τάξη παίρνοντας μαζί μου ό,τι χρειάζομαι και, αν χρειάζεται να μείνω μέσα, ζητώ άδεια από τον δάσκαλό/τη δασκάλα μου, τηρώντας τους κανόνες του σχολείου.
• Παραμένω στον σχολικό χώρο από τη στιγμή που φτάνω μέχρι την ώρα που θα σχολάσω. Για να αποχωρήσω νωρίτερα, πρέπει να υπάρχει σοβαρός λόγος και να έχω λάβει την άδεια του δασκάλου/της δασκάλας και του διευθυντή/διευθύντριας του σχολείου, διασφαλίζοντας την ασφάλεια μου.
• Διατηρώ στην κατοχή μου μόνο αντικείμενα που ορίζει το σχολείο για τις ανάγκες του μαθησιακού προγράμματος, αποφεύγοντας την κατοχή άλλων αντικειμένων που δεν συνδέονται με τη σχολική διαδικασία.
• Συμπεριφέρομαι με σύνεση και υπευθυνότητα και ακολουθώ τις οδηγίες του δασκάλου/της δασκάλας μου τόσο στις σχολικές εκδηλώσεις όσο και στις εκπαιδευτικές επισκέψεις, είτε πραγματοποιούνται εντός είτε εκτός του σχολικού χώρου, εκπροσωπώντας το σχολείο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΛΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
• Όταν χτυπήσει το κουδούνι για διάλειμμα, βγαίνω ήσυχα από την τάξη, αφού λάβω άδεια από τον δάσκαλό μου, σεβόμενος/η την ησυχία και την τάξη.
• Ενημερώνω τους παιδονόμους δάσκαλους/δασκάλες που επιβλέπουν την αυλή για οποιοδήποτε περιστατικό ή πρόβλημα συμβεί κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, κατανοώντας ότι η ασφάλεια όλων είναι σημαντική.
• Ρίχνω όλα τα άχρηστα αντικείμενα στον κάδο απορριμμάτων ή στους κάδους ανακύκλωσης και φροντίζω να διατηρώ τον χώρο καθαρό, συμβάλλοντας στην ευχάριστη και υγιεινή ατμόσφαιρα του σχολείου.
• Αξιοποιώ τον χρόνο του διαλείμματος για να φάω, να ξεκουραστώ και να χρησιμοποιήσω τους χώρους υγιεινής με σεβασμό προς τους άλλους.
• Συνομιλώ και παίζω ήρεμα παιχνίδια με τους φίλους μου, δείχνοντας σεβασμό στους κανόνες του σχολείου και προσέχοντας να μην ενοχλώ τους γύρω μου.
• Σέβομαι τους χώρους όπου παίζουν τα παιδιά κάθε τάξης, δίνοντάς τους την απαραίτητη απόσταση για να απολαύσουν το παιχνίδι τους.
• Κινούμαι με ασφάλεια και προσοχή, αποφεύγοντας να τρέχω στις σκάλες και τις βεράντες, δείχνοντας υπευθυνότητα και αυτοσυγκράτηση.
• Σέβομαι και προστατεύω την περιουσία του σχολείου, κατανοώντας ότι αποτελεί κοινό αγαθό που πρέπει όλοι να διατηρούμε σε καλή κατάσταση.
• Δείχνω σεβασμό στους γείτονες του σχολείου και αποφεύγω οποιαδήποτε ενέργεια που θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά στις ξένες περιουσίες.
• Κλείνω πάντα καλά τις βρύσες για να αποφεύγω τη σπατάλη νερού και φροντίζω να διατηρώ τις τουαλέτες καθαρές, σεβόμενος/η τους συμμαθητές μου και το σχολείο.
• Μόλις χτυπήσει το κουδούνι, επιστρέφω έγκαιρα στην τάξη, έτοιμος/η και συγκεντρωμένος/η για το μάθημα που θα ακολουθήσει.
• Σβήνω τα φώτα, τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τους διαδραστικούς προβολείς και άλλες ηλεκτρικές συσκευές όταν δεν χρειάζονται, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην προστασία του περιβάλλοντος.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥΣ ΠΕΡΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Όταν το παιδί παραβιάζει έναν από τους κανόνες του κώδικα καλής συμπεριφοράς, ο δάσκαλος/η δασκάλα, αφού εξαντλήσει όλα τα μέσα που στηρίζονται στην πειθώ, μπορεί να χρησιμοποιήσει τα ακόλουθα πειθαρχικά μέτρα και κυρώσεις σε συνεργασία με τη διευθυντική ομάδα και τον διδασκαλικό σύλλογο:
- Απομάκρυνση για λίγα λεπτά από δραστηριότητές της τάξης ή αλλαγή θέσης
- Ατομική δραστηριότητα αναστοχασμού
- Στέρηση προνομίων ή δικαιωμάτων
- Προφορική παρατήρηση και γραπτή ενημέρωση των γονέων από τον υπεύθυνο τμήματος
- Παρατήρηση από τον διευθυντή/τη διευθύντρια ιδιαιτέρως ή ενώπιον του γονέα
- Τακτική παρουσία μαθητή/μαθήτριας ενώπιον του διευθυντή/της διευθύντριας για υπενθύμιση της αναμενόμενης συμπεριφοράς ή για αναστοχασμό για την ημέρα
- Προσωρινή κράτηση αντικειμένων που δεν επιτρέπονται στο σχολείο και παράδοσή τους στον γονέα
- Αποζημίωση για τυχόν προκληθείσα υλική ζημιά στην περιουσία του σχολείου
- Κοινωφελή σχολική εργασία κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου
- Στέρηση συμμετοχής σε σχολικές εκδηλώσεις ή δραστηριότητες για 1 περίοδο καθημερινά από 1-5 συνεχόμενες ημέρες
Ενίσχυση κοινωνικών και θετικών συμπεριφορών
Οι μαθητές/τριες που εφαρμόζουν τον κώδικα καλής συμπεριφοράς επαινούνται με θετικούς τρόπους, όπως με:
• Δημόσια λεκτική προφορική ενίσχυση από τον διευθυντή/τη διευθύντρια μπροστά σε όλους τους εκπαιδευτικούς, συμμαθητές/συμμαθήτριές τους, ενισχύοντας το αίσθημα υπερηφάνειας και παραδειγματισμού.
• Παροχή προνομίων ή δικαιωμάτων κατ’ εξαίρεση, όπως εμπλοκή σε ευχάριστη δραστηριότητά ή ανάθεση ευχάριστου ρόλου στα πλαίσια των σχολικών δραστηριοτήτων.
• Γραπτή λεκτική ενίσχυση από τον δάσκαλο/τη δασκάλα και τη διευθυντική ομάδα με χρήση συμβολαίου, πιστοποιητικού, κονκάρδας, μεταλλίου, καθώς και γραπτή ενημέρωση του γονέα και καταχώριση σε βιβλίο κοινωνικής και θετικής συμπεριφορά.
